A l’hora de comunicar-nos amb persones amb discapacitat, hem de tenir en compte que, en alguns casos, haurem d’adaptar el nostre missatge i expressió al seu nivell de comprensió.
És important prestar atenció tant a com ens comuniquem verbalment, com a la informació no-verbal que donem (i que ambdues siguin congruents) per evitar que es produeixi un malentès en el missatge que volem donar. Facilita molt la transmissió del missatge que mirem als ulls, fem servir un to de veu clar i una pronunciació acurada.
El missatge verbal cal adequar-lo a la comprensió de cada persona en concret. Evitar fer servir paraules complexes en la majoria dels casos, i utilitzar un llenguatge similar al que fa servir la persona. Si ho requereix també, fer sevir un ritme més lent de parla i repetir el missatge en cas que ens ho demanin. En ocasions caldrà tenir paciència si ens demanen de repetir-lo diverses vegades i tenir en compte que pot ser degut a que alguna part no l’han entès bé o a que necessiten més seguretat.
També cal que donem importància al missatge no verbal que donem, per reforçar el nostre missatge verbal i per evitar donar informació inconscient que el contradigui. Per a que puguin entendre’ns bé, haurem de tenir un to de veu que no sigui massa suau i, alhora, també hem d’evitar cridar o parlar molt fort perquè no es violentin. Una postura oberta i sincera ajuda a la confiança i a que ells també s’obrin.
Per complementar tot això, també ens caldrà fer una escolta activa que farà que se sentin part de la conversa i millora la interacció. És important deixar espais de silenci i deixar-los temps per que ells es puguin expressar ja que, si no, a vegades els costa agafar el seu espai. Per contra també podem trobar algunes persones que parlin molt seguit i ens dificulti la intervenció. En aquests casos hem d’actuar amb assertivitat i caldrà buscar moments on puguem tallar el discurs per evitar massa divagació i repetició, sense ser bruscos ni violentar-los.
Com en tota comunicació, aquesta pot ser senzilla si volem fer-nos entendre i pensem un moment en com l’altre persona ens pot entendre millor.